Billigast enligt Expressen

Expressen hade söndagen den 6 oktober 2013 en stor upplaga över vilken veterinärsjukhus / veterinärklinik som är billigast i Sverige och då även Linköping. Veterinär Erik Ehnvall kan stolt berätta att ER VETERINÄR, enligt Expressen,är den billigaste kliniken i Linköping i deras undersökning. Orsakerna till att priserna kan skilja sig kan bland annat bero på vissa kliniker har nattöppet (för information om våran jour, se här).

ER VETERINÄR - billigast veterinärkliniken i Linköping

ER VETERINÄR – Billigast i Linköping

Man berättar att mycket pengar är i omlopp inom veterinärvården. Eftersom verksamheten inte finansieras av skatter, förutom distriktsveterinärerna som får ca 105 millioner för att hjälpa framför allt lantbrukets djur, så får djurägare betala för notan.

Expressen berättar även att två stora rikskapitalbolag håller på att köpa upp kliniker och djursjukhus, Evidensia och Djursjukhusgruppen (numera AniCura). Dessa äger idag mer än 50 % av marknaden. Vi kan samtidigt berätta att ER VETERINÄR är privatägt. Ägaren är legitimerad veterinär Erik Ehnvall. Rikskapitalbolagen vill ha tillbaka pengar på sina satsade pengar. Vi vet inte hur detta skall gå till, men vi vet vilka som får betala, skriver man i Expressen.

Man berättar också att man rekommenderar försäkring till sina djur. Av 1,2 miljoner katter i Sverige är var tredje katt försäkrad. Trots det är mer än hälften av alla djurägare rädda att deras älskade husdjur skall drabbas av sjukdom. Behandlingar av de vanligaste mag- och tarmsjukdomar kan kosta mellan 1500 kr till så mycket som 20 000 kr. Orsaken till dessa sjukdomar kan vara allt från stress till att något har fastnat i tarmen. Den äldre katten kan drabbas av njursjukdomar och under sommaren är sårskador vanliga.