Sund i mun månad mars 2018 – Gratis tandkontroll åt hunden

Kostnadsfria tandkontroller för din hund under sund i mun månad mellan 1 mars till 31 mars 2018 hos ER VETERINÄR I LINKÖPING AB. Ni får dessutom gratis Dentastix (så länge lagret räcker). Ytterligare behandlingar och undersökningar omfattas inte av den här gratis tandkontrollen.

Tandköttssjukdomar är det vanligaste förekommande sjukdomstillståndet hos vuxna hundar och drabbar 8 av 10 hundar som är äldre än tre år. Problemet börjar när bakterier fastnar på hundens tänder. Bakterierna bildar en vitaktig beläggning som kallas plack. Om placken inte avlägsnas bildas en brun och hård beläggning som kallas tandsten (som endast kan avlägsnas genom professionell behandling hos veterinären). Bakterierna i placken och tandstenen kan angripa tandköttet och leda till  inflammationer i tandköttet. Inflammationerna kan leda till att tändernas stödvävnader skadas, vilket i sin tur på sikt orsakar tandlossning.

Här kommer tips om hur du kan bevara din hunds tandhälsa:

1. Det kan vara svårt att upptäcka begynnande problem med tandköttet, men det hjälper att kontrollera din hunds mun regelbundet – helst dagligen. Var uppmärksam på typiska tecken som dålig andedräkt (vilket inte är normalt, även om många tror det), gradvisa förändringar i beteendet, blödningar i tandköttet, motvillighet eller aggression när du vidrör hundens mun, eller att hunden bara tuggar med en sida av munnen.

Om du misstänker att din hund har problem med tandköttet bör du snarast kontakta ER VETERINÄR för en tandundersökning.

2. Ge endast hunden leksaker som är särskilt avsedda för hundar. Hårda ben, stenar, pinnar, frisbees, tennisbollar och väldigt hårda leksaker kan skada tänderna och tandköttet.

3. Att regelbundet borsta din hunds tänder är ett bra sätt att förebygga tandköttsrelaterade sjukdomar och hålla tänderna och tandköttet friskt. ER VETERINÄR rekommenderar att tandborstning introduceras gradvis – helst redan under valpstadiet – men det är aldrig för sent att vänja äldre hundar vid tandborstning! Du behöver hundtandkräm (utan fluor), en hundtandborste och vatten. Börja med korta tandborstningspass så att din hund får vänja sig vid smaken på tandkrämen och tandborsten. För optimalt skydd bör du borsta hundens tänder varje dag.

4. I den idealiska rutinen ingår det även att ge din hund ett tuggben av hög kvalitet varje dag. Pedigree ®  DENTAstix  är vetenskapligt bevisat att minska uppbyggnaden av tandsten med upp till 80% och är ett praktiskt och i princip fettfritt komplement till din hunds munvård.

5. ER VETERINÄR rekommenderar regelbundna tandundersökningar. I samband med SUND I MUN MÅNADEN i maj erbjuder ER VETERINÄR alla hundägare kostnadsfria tandundersökningar och gratisprov av DENTAstix (så länge lagret räcker).

Kontakta mig på telefonnummer 013-12 40 30 eller logga in på www.pedigree.se för mer information om munvård för din hund. (Ytterligare behandlingar är ej inkluderade i den fria tandkontrollen)

HANTERING AV DÅLIG ANDEDRÄKT HOS HUNDAR

Dålig andedräkt är ett tydligt tecken på att hunden har problem med munhälsan.

Tandköttssjukdomar är en vanlig orsak till dålig andedräkt hos hundar och att det är det vanligaste hälsoproblemet hos vuxna hundar.

Omkring 80% av alla hundar äldre än tre år drabbas, men undersökningar visar att endast 2% av alla hundägare har regelbundna tandvårdsrutiner för sina hundar. Dessutom kan tandköttsrelaterade sjukdomar vara mycket smärtsamma. Lyckligtvis är det lätt att upptäcka dålig andedräkt. Många accepterar den dåliga lukten som en normal företeelse, trots att lukten är en indikation på att det finns skadliga bakterier i munnen. Andra symptom som hundägare ska vara uppmärksamma på är rött och ömmande tandkött och motvillighet att äta vissa typer av foder.

Om man upptäcker några av dessa symptom är det viktigt att göra någonting åt det. Om ingenting görs kan det leda till tandlossning och troligtvis kan skadliga bakterier även överföras till hundens blod och sprida sig till andra kroppsdelar som hjärtat och lungorna och orsaka andra problem.”

ER VETERINÄR deltar i den nationella kampanjen SUND I MUN MÅNADEN som Pedigree  står bakom. Kliniken kommer att erbjuda kostnadsfria tandkontroller för hundar under hela maj månad. Undersökningen är en snabb och enkel procedur som identifierar eventuella problem. Boka tid för en kostnadsfri tandkontroll hos mig.

Få ut det mesta av din kostnadsfria tandkontroll och använd den som startpunkt för en regelbunden munvårdsrutin för din hund. Den idealiska munvårdsrutinen för hundar omfattar daglig tandborstning för att motverka uppbyggnaden av plack och tandsten och att ge hunden tuggben som Pedigree ®  DENTAstix . Tuggbenen kan minska uppbyggnaden av tandsten med upp till 80% när de tuggas dagligen.