Inför besöket

Följande är bra att tänka på innan besöket

Innan du och ditt djur kommer bokar du tid på hos ER VETERINÄR Erik Ehnvall  på telefonnummer 013-12 40 30 . veterinär Erik Ehnvall, ER VETERINÄRDetta gäller dock inte under drop-in tider. Drop-in tiderna på tisdagkvällarna är för kortare behandlingar som t.ex. vaccinering och återbesök .

Hundar ska hållas i kort koppel, och katter och smådjur hållas i bur vid besöket hos ER VETERINÄR Erik Ehnvall. Om ditt djur är stressat kan du lämna det i bilen och hämta in det när det är er tur. Glöm inte vaccinationskort, stamtavla, ev. pass och försäkringspapper vid vaccination. Med försäkringspapper kan ER VETERINÄR Erik Ehnvall direktreglera med ditt försäkringsbolag vid större problem. Hundar skall vara ordentligt rastade innan besöket.

Betalningar sker mot kort eller Swish. ER VETERINÄR Erik Ehnvall har pga rån- och stöldrisken beslutat att efter den 1 februari 2017 inte längre använda kontanter. ER VETERINÄR Erik Ehnvall klinik har tyvärr också slutat med fakturering då vissa djurägare inte betalade sina räkningar. Det kommer inte göras några undantag.

Vid operationer
Djuret skall gärna vara duschad före en operation. Blöt djuret. Massera in schampot ordentligt och låt det verka i ca 5 minuter. Skölj med mycket vatten. Torka pälsen noga.

Kissar mycket
Om djuret kissar eller dricker mycket, ta gärna med morgonurinen till kliniken ER VETERINÄR.

Annan veterinärklinik
Om ditt djur har utretts på annan klinik är det bra om ni har med en journalkopia, röntgenbilder, blodprovssvar eller dylikt. Skick dessa gärna ett tag innan besöket så att vi kan läsa igenom dem ordentligt.

Allergiutredningar
Inför ett pricktest får Cortison inte ha getts de sista 4 veckorna inför testet och Antihistamin får inte ha getts 2 veckor innan testet. Eftersom ert djur behöver ges lugnande innan pricktestet så bör det inte ha ätit 6 timmar innan testet.

Narkos och lugnande
Olika djur har olika råd om vad som gäller vid operation. Kom ihåg. Vatten skall alla djuren alltid ha fram till inskrivning!

• Hundar, katter och reptiler skall inte ha någon mat 6-8 timmar före narkos.
  • Stora fåglar ska ej äta 4-6 timmar före narkos och små fåglar 1-2 timmar före narkos för att mat inte ska finnas kvar i krävan.
  •  Illrar ska endast fastas i 4 timmar innan narkos!
  •  Kaniner och marsvin och små gnagare ska inte fastas.

Naturligtvis gäller inte dessa regler vid akutärenden.

Djuret ska, om tillståndet tillåter, gärna vara rena, allra hellst nybadade innan besöket.  Ju renare ett djur är, desto mindre blir infektionsrisken.

Medicin
Om ditt djur står på någon speciell medicin, var god informera ER VETERINÄR Erik Ehnvall om det. Vissa blodprover kan inte tas om djuret står på vissa speciella mediciner.

Om djurägaren inte är med
Det bästa är när djurägaren själv är med vid besöket, men ibland så går det inte. Då är det mycket viktigt att djurägaren skriver ner sina iakttagelser och beskriver informationen så bra som möjligt på en bit papper. En bra anamnes, djurets historia, är halva behandlingen brukar veterinär Erik Ehnvall säga. Därför är det viktigt att man noggrant informerar den som kommer med djuret om symptom och sjukdomsförloppet. Det är också bra om djurägaren finns tillgänglig på telefon för kompletterande frågor.